onsdag 27 november 2013

Läsa, "konger" & kusin.

Leo talar och tänker:
Vet ni vad? Mormor har lärt mig att läsa! Jo, det är faktiskt sant. Hon bara håller i mitt pekfinger och så drar vi fingret åt ena hållet sakta där det ser konstigt ut. Då låter mormor lite lustigt. Sakta säger hon ljud och jag förstår vad det är. Sedan säger jag efter. Alltså kan jag läsa :)

Sedan vill jag även berätta om två händelser från igår som gjorde mig superstolt. Ni vet ju att jag fick en lite större trehjuling av "Moppa" på min dopdag och jag älskar den. Jag sparkar mig fram i en rasande fart, lastar grejer på flaket och kastar mig av cykeln i svängen vid kaminen (samma ställe varje gång) och låtsas att jag är Lotta på Bråkmakargatan, då hon trillar av den stora cykeln och slår sig på knät. Men vi har ju övat lite om dagarna, mamma och jag. Hon säger att man ska kunna trampa på de där sakerna som sitter på framhjulet.
Herrejisses, det är ju omöjligt när man inte når fram...men...jag har växt och dessutom sett Måns och Calle cykla på den, så igår kväll tog jag ett par trampsteg och sa -Fram, fram. -Backa, backa, backa! Det var inte långt och det gick inte fort men det GICK. Jag blev så förvånad och stolt -Mamma, titta! Lajo schykla! Mamma hejjade på och skrek av förtjusning. Det var kul.
Efter det var mina föräldrar heltokiga. De glömde ta på mig blöja och jag hade bara "konger" (kalsonger) på mig. Jag kände och kände, tittade på mamma och smög ut i köket till pappa. Jag sa lite undrande med huvudet på sned -Pappa, titta konger? Lajo ene blöja. Ja, Lajo konger.  Pappa sa att han också hade kalsonger. Jag hann kissa ner tre par på 45 min och de sa att jag skulle gå till pottan, men hur lätt är det när man inte känner att det är dags? Så sista gången när mamma frågade var man skulle gå när man behövde kissa, ryckte jag bara på axlarna. När pappa torkat upp sa jag -POTTAN! Pappa tyckte det var lite bakefter som han sa... vad han nu menar med det?

Min kusin Alva har varit hos vår farmor så vi lekte på lekplatsen. Jag gillar Alva supermycket! Tillsammans blir vi så stolliga och det är jättekul tycker vi.


Inga kommentarer: