söndag 3 november 2013

Moster & kalkonmiddag.

A´la Leo:
Minsann har jag träffat min moster TVÅ gånger denna veckan. Jag är så glad för min moster "Ääämmi" När hon kom hem till oss fick jag en superfin blå pall med Alfons Åberg och mitt namn målat i vitt. Den hann inte bli klar till mitt dop så moster hade den med sig nu. -Aaaah, sa jag och sedan ville jag mest att Emmi skulle vara häst.
Jag är så förtjust i hästar sedan vi var på Sydafrikaträffen, där jag red på "lellebobben". Varje morgon när jag vaknar pratar jag om -Hetana Lajo hnitta, äml, hihta, ja. (Hästarna Leo sitta, hjälm, rida, ja).
När Emmi låg på soffan passade jag på. Jag hängde nya numret av tidningen "Vi i villa" över hjässan, lade huvudet på sned och frågade henne om jag kunde rida och hon vara häst. Mamma översatte det viktigaste och jovisst själklart ställde hon upp. Jag höll hårt i "Vi i villa", klev upp och smackade. Sedan for vi genom huset min hästmoster och jag, oj vad det var roligt.

Jag träffade moster E även i fredags då mamma och jag överraskade Moppa med ett litet besök lagom till förmiddagskaffet. Emmi var också där och hälsade på. Mamma sa att hon luktat sig till att det var kaffedags, men det tror inte jag på. Jag menar vi körde ju jättelångt och så långt kan man inte känna doften av "paffe".

I går var vi bjudna på kalkonmiddag hos "Bammo" och Kjell. Mina kusiner var också där. Alva och jag stollade och busade i flera timmar. Jag var ju insmord med Miniderm över hela mig och svettades så att mamma slutligen tog av mig tröjan. Jag och kusin A kommer så bra överens. Vi är lika gamla och har lika mycket humor och aktivitet i kroppen att vi inte hinner känna av att vi är helt slut förrän vi ska skiljas åt. Det var jättekul att busa med pojkarna också. Pojkarna är mina äldre kusiner Eddie och Casper.
Jag somnade lite sent efter festen (21:30) och kom över till mamma och pappa vid 2:30 och sov sedan till kl.8:00. Gött tyckte mamma och pappa, men jag ville ju bara ge dem lite sovmorgon.
Idag har vi haft mysdag-långkoksdag-lekdag här hemma till tonerna av julmusik. Vi dansade några tryckare också ;)
Pappa och jag var uppe vid hans eka för att kolla vattennivån i båten och kanske ösa litegrann. Jag hade min (mammas gamla) vita polisbil med mig. När pappa inte hann se utbrast jag -Pappa, pläpp! Bile, och pekade ner i vattnet. -Ene meine. (Pappa, hjälp!  Inte meningen.) Där på botten ligger nu polisbilen och vaktar alla gäddor, abborrar och gösar tills pappa tänker fiska nästa gång. Ganska bra egentligen tycker jag, eller hur?

Jag glömde ju tala om att när var hos doktor L vägde och mätte hon mig.
Jag är numera 87cm lång och väger 13.3 kg (klädd och grann).
Jag har alltså ökat 7 cm i längd och 2.3 kg i vikt sedan Fådelsedagen.

Inga kommentarer: