lördag 16 februari 2013

Månadens sak (februari 2013).

Då är den här, månadens sak. I handeln finns inga typer av "Mitt första år"-böcker för adopterade barn. Det är ju liksom inte riktigt relevant med texter och bilder som "Här är jag i mammas mage", "Första gången jag vände mig" eller "Min första tand". Detta är något Linda Mjölner tog fasta på då hon själv ville ha en bok som överenstämde bättre för alla adoptivfamiljer. Hon tog hjälp av sin svägerska som är illustratör och tillsammans skapade de "Fantastiska jag, en bok om mig min familj och min bakgrund." Boken utkom i januari och finns att beställa på Idus förlag.
 
Vi har nu äntligen en spelpjäs med i leken på allvar eftersom adoptionscentrum skriver att väntetiden i landet troligen är 6-18 mån. Det man måste ha med i beräkningen är också att det par som i dagsläget väntat längst har väntat sedan okt 2010 och ca 15 par till sedan 2011. Just nu är en familj på resa och två är på väg.  Denna månad har varit seg som bara den, kanske just av den anledningen att vi ville att räknaren skulle slå om till 6 färdigväntade månader.
 



5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh jag ryser när jag tänker på den dagen ni får samtalet!!! Kramar till er båda. Helen

Anonym sa...

Vilken söt bok! Kom ihåg dina ord, ni har aldrig varit så nära som nu! Puss Jossan

Anonym sa...

Hej!
Vi har också köpt den boken som är helt fantastisk, bara längtar tills vi får börja fylla i den på riktigt.

Jag vet inte om du fått till dig eller tror att det är någon Ulrika som ligger bakom den. Författaren heter Linda Mjölner och det är hennes svägerska som är illustratör till boken och dessa två har skapat denna härliga bok tillsammans.

Ville bara ge er en rättelse så rätt personer får till sig äran!

Allt gott!
Hälsningar
Maria

Unknown sa...

Åh tack Maria! Jag måste ha förvirrat till det då jag skrev inlägget. Jag vet ju egentligen att Det är Linda som skrivit den men så fick jag mail av en annan person då jag stod i kö på boken och tänkte på fel namn. Tack för att du skrev så att jag kunde rätta till. Rätt person ska få kred för den fina boken helt klart. Vem du nu än är Maria så önskar jag Er varmt lycka till och hoppas att ni får börja fylla i boken snart.

Anonym sa...

Hej! Grattis till sex månaders väntan. :) måste bara säga att jag uppskattar när ni uppdaterar med infon ni får från AC under väntan. För oss som inte har fått skicka ansökan till SA ännu så är informationen ovärderlig, vi hoppas på att få skicka ansökan för ett syskon så småningom. :) / M