lördag 1 december 2012

Inför advent & poster

Inför 1:a advent i morgon så har vi nu pyntat fönsterna med stjärnor, ljusstakar och vår lille Tage. Tage har vi fått i julgåva från mannens förra arbetsgivare och på lådan står det just Tage. Han har ett annorlunda uttryck och ljussken och eftersom det är kul att ha något udda, gillar vi Tage jättemycket. Han har sin plats i Kottes blivande rum.
På den högra bilden ser ni en underbart god lakrits/passionsfrukt godis. Totalt såld blir man av den!

Föreläsningsdagen i Halmstad gav på en mycket trevlig överraskning. Det var nämligen så att två av mina mycket duktiga kollegor hade gjort sin examinationsuppgift D som de presenterade i form av en poster som ni kan se här intill. Tydligen är det något vi alla ska testa nästkommande termin. Undersökningen går ut på att elever i en högstadieklass uttryckte i en intervju sin önskan om en mer varierad undervisning i matematik. Pedagogen tillgodosåg elevernas önskan och gav dem flera valmöjligheter. Den andra pedagogen skuggade lektionerna d.v.s. antecknade vad som skedde. Det visade sig att eleverna lade mycket energi på sitt val och valet blev ganska ofta ett annat än det de gav uttryck för i sin intevju. Resultatet och slutsatsen från ministudien blev att eleverna själva kom på att de inte lärt sig så mycket av detta arbetssätt. Tack säger jag! Då behöver vi alltså inte ge eleverna en massa olika val i varje arbetsmoment utav variera planerinegn så att de får möta olika arbetssätt ändå under ledning av pedagogen. Mycket intressant då detta diskuteras mycket i skolorna.
Hur som helst... det jag vill komma till är mina kollegors framträdande. ÅH, vad de var modiga och proffsiga när de stod där och presenterade sin studie. Jag hoppas att jag kommer att kunna göra 75% av deras, då är jag nöjd.

By the way, jag fotade den mest anskrämliga färg på bil jag någonsin sett. Kolla här! Hoppas den inte är din ;) Byt i så fall, den är HEMSK!

Inga kommentarer: