fredag 6 september 2013

Glädjekort, lek och nattande.

Dessa dagar har vi träffat mormor och några av våra vänner på förmiddagarna. Eftermiddagarna har vi ägnat åt middagsvila och hemmalek.
I går kväll inledde vi projekt "få Leo att somna i sin egen säng". Inga fem-minuters metoder till detta barn dock. Efter en halv minut blir han så rädd att vara övergiven så att huset håller på att lyfta och dessutom tycker vi inte att det är en metod för någon, allra minst för adopterade barn. Som sagt många anser annorlunda och får gärna göra det.
Hur som helst, jag låg på min säng med Leos spjälsäng tätt intill och sträckte in handen och klappade honom på ryggen. Han skrek så att han klöktes, sträckte sig och gav slemmet till mig och drog i spjälorna. Slutligen drog han ner täcket till sig och låg och tittade på mig en stund innan han somnade. Han sov sedan i sin säng till kl. 7:35. Det har aldrig någonsin hänt förr. Vid middagsvilan idag gnydde han bara 2 gånger utan gråt. Jag låg givetvis på min säng bredvid även då. 25 min senare sov sonen gott i 1,5 h.
Vi får väl se hur kvällen artar sig... Nyhetens behag, förbereder öronproppar och Treo ;)

I brevlådan låg ett kort idag. Handstilen skriven med den tjusigaste gammeldags skrivstil man kan tänka sig. Varma fina lyckönskningsord som kom från min dagmamma där jag var -77-81 (82?). Ulla som idag är över 80 år är den finaste dam jag känner till i dagsläget. Mina mor och farföräldrar lever ju inte längre. Ulla och jag sågs inte på en herrans massa år, men i fjol sommar var vi några f.d. dagbarn som besökte henne på samma mysiga gård som vi lekte på då vi var i sjuårsåldern.
Jag blev uppriktigt sagt rörd till tårar över hennes fina grattis-till-gossen-kort. Underbara Ulla! Det får minsann bli ett besök till gården i höst. Det är ett som är säkert.

Startskottet har gått. Jag har inlett läsningen av Katerina Janouchs senaste bok. I löööv them all!
Ett glas rosé på det, ja tack.

 

En lycklig familj har kommit hem till Sverige med sitt barn fött i Sydafrika i dag. 18 barn av 22(som Abba sagt) ska få svenska föräldrar 2013 är alltså hemma nu.
Ps! Bloggen är uppe i 56200 sidvyer nu :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Om ni fäller ner spjälorna på den sidan av spjälsängen som står mot din säng, så kan ni ju ha närheten samtidigt som alla får var sin säng. Regina