fredag 27 september 2013

I´m talking again!

Leos inlägg:

Mamma tog med mig till sin skola i måndags. Hon hade ju berättat för mig att det var mycket folk men jisses alltså! Alla ville titta på mig, en del ville prata med mig och några ville faktiskt även känna på mig. Jag fann mig ganska snabbt. Om jag ska vara helt ärlig gillade jag när alla barn i mammas klass pysslade med mig och tog fram papper och kritor. De tyckte jag var duktig när jag visade dem att jag kunde rita bär. Det är inte svårt alls! Man bara prickar med pennan på pappret så vipps har man gjort bär. När vi gick ut från skolan blev det så tyst. Jag pekade mot byggnaden och sa -Åhhh mye mye baaarn!

Mamma är för stollig. En morgon frågade hon mig om jag var en groda. Jag trodde hon blivit helt från vettet och tittade på henne men hon såg ut som vanligt. Så sa hon det en gång till. Då svarade jag -Naaaj, Nunno e baaarn!
Mamma skrattade och då gjorde jag med det. Sedan gick vi igenom alla djur och vi skrattade lika mycket efter vart och ett.

Jag tycker att jag borde få bestämma lite mer här hemma. Ibland säger mamma och pappa att jag inte får göra saker som jag vill och tycker är jätteskoj. Vad säger ni? Att lägga toarullen i vasken och sätta på kranen. Att doppa nallen i toastolen. Att smörja in dammsugaren i tvål. Att trycka på knapparna till disk- och tvättmaskin. Att lägga in saker i micron och trycka på start. Dessa grejer säger de att jag inte får göra. Hallå!! Då gör jag det ändå, mycket snabbt och säger med sträng röst -Naaaaj då!!! Nu tycker jag att ni får hjälpa mig med att tala om för mina föräldrar att jag ska få göra lite mer som jag själv vill. Snälla!

Jag har några små bilar som jag leker med. Pappa tyckte jag var klok när jag tog en vit skåpbil och sa -Danel. Sedan tog jag en silvrig bil och sa -Enni. Klok och klok? Jag måste ju på något sätt visa dem att jag har fattat galoppen om vad de heter och vem som kör vilken bil.

Min kusin älskar Pippi och kallar alla hästar för "Lilla gubben". Jag har fattat detta och när jag la mitt pussel och hästhuvudet kom fram utbrast jag -Jaaaa lellebobben! Likaså när jag lekte med lera. Då gjorde jag "lellebobben" till Alva. Jag har berättat för mamma också -Hecht... ja...lellebobben! Hon bara ler så jag tror att hon lärt sig nu. Jag ska testa en gång till senare idag.




Inga kommentarer: