torsdag 5 december 2013

Julavslutning, pepparkakor & mössor.

Leo is talking:
Vi hade julavslutning på min minisång idag. Mamma hade köpt en tomtemössa (hon sa luva) till mig som jag hade på mig, åtminstone en liten stund. Vi sjöng några sånger som jag inte kan och sen Midnatt råder som jag känner igen så väl efter att min pappa sjunger den med mig så gott som varje dag. Tipp, tapp... låter ju kul så kul, tycker inte du det?
Sen blev jag så glad så glad. Det kom en tomte! En tomtemamma. Hon delade ut påsar med en badleksak till alla oss barn. Jag ville hjälpa tomten att dela ut påsarna och höll mig framme hos henne hela tiden. Mamma tog ett foto av mig och tomten. Tänk ändå va, att de är så många i sin familj de där tomtarna. Jag har ju redan träffat flera stycken och de ser olika ut allihop.
Min kompis M var också på festen idag. Vi gillar varandra vi, syns det? ;)


När vi kom hem och jag vilat middag verkade det som om mamma fått fnatt. Hon spelade visor om jul och tog fram saken jag brukar ha som käpp och sa att det var en kavel....hmmm. Vi hade en deg som smakade gott och lite mjöl och sedan skulle man lägga olika djur och en gumma på degen. Då sa mamma -Åhhh tryck! Då svarade jag -Åhhh tyck! Det var kul. Vi rullade min käpp på degen och jag skvätte mjöl på både bordet och mina "ögonbyn". När mamma tog ut degen ur ugnen hade det blivit hårda igelkottar, björnar (bjorng), sniglar, grisar och andra djur. Jag såg en och annan farbror också där bland djuren faktiskt.


Mamma var på mössparty i veckan.
En mössa-flera mössor=mössparty
En mus-flera möss= mössparty

Det var det förstnämnda. Hon kom hem med en turkos (naturligtvis) med vita moln på. Den är lite större än min fina prinsgrodemössa som jag är så jättefin i. Den jag fått av "Joschan". Ni har sett bild på mig i den tidigare.
Dessutom beställde hon en vit fodrad bagymössa med bilar på och mitt namn i svart. Jag längtar (kanske mamma också) tills den är färdigsydd  kommer i postlådan.

Det är storm ute och vi gick ut för att jag skulle få känna. Känna? -Usch o pi, sa jag. -Bashor, in. Lajo ene om blashor!
Mamma sa mest -Vilken tur att jag putsat fönsterna! Undrar vad det betyder?

Inga kommentarer: