söndag 2 mars 2014

Födelsedag, lervälling & mellomys.

I fredags fyllde jag då år...eller njä det gjorde jag ju egentligen inte. Skottårsunge som jag är kan man ju stoltsera med att endast fylla 10, 5 i år. Det är nu jag börjar räkna endast dessa födelsedagar, hihi. En del undrar om jag annars ränknar mig som att fylla år den 28e februari eller den 1e mars, alla ickeskottår. Nu är det ju så att jag är döpt efter Maria, som tidigare alltid hade namnsdag den sista februari, oavsett om månaden hade 28 eller 29 dagar. Nu är det tyvärr ändrat till att vara Mariadagen den 28e, ALLA år. I don't like it! Hur som helst den 28e är alltså annars tänkt att vara min födelsedag. De få personer jag känner till som också är födda på skottdagen, gör likadant. Man byter alltså inte månad att fira sig i. Långt svar men många undrar just detta varje år, så jag tänkte att det passade bra att förklara här på bloggen. Sen gör det mig absolut ingenting om ni glömt och frågar igen nästa år. Den som inte frågar får inget svar ;)

Mina båda föräldrar kom på fisksoppelunch på min födelsedag. Jag hade långt om länge beslutat mig för att hoppa över kalas i år. Mamma och pappa är numera pensionärer och eftersom jag också är hemma om dagarna  tyckte jag att det passade bra att äta mat ihop. Jag har kommit fram till att vi faktiskt inte varit ensamma bara vi (och nu Leo), sedan julen då jag var 17 år. Det året satt mamma och jag själv och pappa likaså så jag bjöd in honom. Så himla skönt det är att vi kan göra så här. Jag vet ju så många med delade föräldrar som har det annorlunda. Vi hade en mysig och trevlig eftermiddag tillsammans. Tack fina mamma och pappa!
Leo somnade gott i sin säng trots att vi satt och pratade i köket.

På kvällen bjöd mina "pöjkar" ut mig på restaurang.  Leo beställde själv sin mat (efter upprepning från mig). När han var klar log han mot kyparen, gjorde tummen upp och sa -De e ba!

Resten av helgen har ägnats åt att schakta i trädgården samt ha melodifestvalsmys med våra goda vänner Pommers. Pojkarna lekte kurragömma och hade kul men Leo hajade inte riktigt hur man skulle göra men att räkna -Sju, åtta, nio, tiooo! och springa efter pojkarna gick finfint. När de skulle försöka lära honom "ambulanspjett"  ryckte han bara på axlarna, frynte på näsan och tittade skattande mot mig, hahaha.

Leo har kört hjulgrävare med pappa hela förmiddagen, vilket resulterade i denna lervälling. Hjäääälp!


Inga kommentarer: