torsdag 9 augusti 2012

It´s time to get started!

Jaha, då var denna sommarledighet över, även om det känns som om sommaren faktiskt knappt hann börja. Det känns skönt att ha varit ledig så pass länge som man är som lärare (ja visst har vi det bra ;) Många har ju en åsikt om just det där, men vill sällan byta med oss i november, då de obetalda övertidstimmarna sätter igång. Att lärare jobbar en massa hemma och har föräldramöten, utvecklingssamtal, rättning och planering på övrig tid är det inte alla som tänker på. Detta för att kompensera just loven. Nu startade detta inlägg lite vasst och det var alls inte min mening, men ibland blir jag bara så trött på de där kommentarerna om sommaren.



Hur som helst, jag älskar arbetet med barnen och ser fram emot att få se den enorma utveckling dessa små liv gör, naturligtvis under hela sin skoltid, men eftersom jag nu jobbar med åk 1-3 talar jag främst om dessa elever. OJ, vad det händer mycket på dessa tre år! Samarbetet med föräldrar som ser barnet, pratar positivt om skolan, stöttar, peppar, uppmuntrar och drar åt samma håll som skolan är a och o i barnets utveckling. Då brukar det mesta lösa sig och eleverna når ytterligare högre mål, vilket är helt fantastiskt att få vara med om!


Jag börjar nu med en åk 1 och just i denna ålder kommer det så många härliga spontana kommentarer från eleverna varje dag. Jag ler för mig själv när jag skriver detta och minnena från min senaste "kull" poppar upp =)


Nu är det dags att skapa nya relationer med nya barn och föräldrar, vilket alltid känns lite pirrigt, spännande och smånervöst men också fantastiskt kul. I morgon startar jag med sovmorgon, information, fotografering av personal och lite arbete i arbetslaget. Sedan beger vi oss till HBG för en kickoff. Vi ska tydligen tävla i nån sorts aktivitet och sedan äta en god middag tillsammans på "Barfota by the beach". Jag var kvick att kryssa i Toast skagen och oxfilé på menyn. I just lööööv kött, haha. Ja, ibland tar fisklängtan över också men inte denna gång inte.


Eleverna kommer på torsdag i nästa vecka, så i morgon blir det alltså ett kärt återseende med mina fina kollegor. Jag ser fram emot att träffa dem alla =) En ny arbetsväska fick inhandlas, då min blå kära älskade väska hade spruckit i fodret och handtragen hängde, snyft. Den nya finns på bild här!


Sen vill jag tipsa er om den ljuvliga drycken i bild, "Brämhults päronad" med smak av päron och citron. Lemon is my favourite!


Som ni ser är jag redo: ny väska, kursplanen, litteratur inför en till en datorer, och planeringskalendern är packade. En kopp kaffe på det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, nu är dags igen! Vart tog sommaren vägen??? Jossan

Anonym sa...

Härligt Duvan! Skönt att komma tillbaka till rutinerna igen. Själv har jag jobbat 2 v sen semestern, men njuter fortf av fina kvällar! Kram Camilla (M-M)