torsdag 11 oktober 2012

Suck och grrrrr...

Jag säger bara grrrrrrr...
Jag var i en bokhandel idag och jag tror att du liksom vi tänker dig att det är just där man kan få hjälp och råd, då man ämnar köpa böcker av något slag, men icke. Inte i just den här i varje fall!
Vi hade här hemma pratat om några boktitlar som vi var intresseade av att skaffa till "Kotte". Det är några barnböcker med adoptionstema som vi har fastnat för och tycker vore bra att ha hemma redan indleningsvis. Sagt och gjort, jag planerade alltså för "månadens sak" och begav mig iväg. Väl i butiken kikade jag först runt och bad sedan om hjälp. Jag kräver inte på något sätt att de skulle ha någon av våra valda titlar hemma på hyllorna, inte alls. Jag förstår att en butik inte kan ha hyllmeter efter hyllmeter med sånt som de inte säljer mycket av. Det jag blev irriterad över var att expiditen inte ens erbjöd sig att beställa dem åt oss. Vad f-n skulle man gjort utan nätet då? Jag hade titlar och även namn på en författare, men svaret jag fick när jag frågade var bara ett stort ihåligt utseende och sedan svarade hon -Näääää alltså, till adopterade barn??? Vi har faktiskt aldrig fått den frågan förut!
Nähä tänkte jag, det kan man ju förstå, men se inte så jädrans tafatt ut! Hon såg ungefär ut som om hon tänkte "Adoptera?? Kan man göra sånt och i så fall kan de som gör det vilja ha lämplig litteratur till dem också?" Vi inser naturligtvis att detta bara är att vänja sig vid, så är det att vara en så att säga blandad familj.
Jag undrade om de hade någon bok där huvudpersonen inte var en lintott, men se nej det fanns inte det heller. - Du menar med ett mörkt barn? Nej det har vi inte tror jag, svarade hon.
Jaja, jag vet ju ett underbart ställe där man får hjälp, det var bara så att jag i min enfald trodde att det var så i alla butiker ochatt jag just idag hade närmst till just den här. Denna butik kan nog bara sälja pocket och sånt som redan ligger på hyllan. Synd bara att det är en så tilltalande bokhandel inredningsmässigt :( Men som sagt, jag vet var jag tänker gå nästa gång om det inte blir till att handla på nätet. Just denna gång var de slutsålda där nämligen.
Nej då jag är inte bitter ;) Sen vet jag också att det är relativt få författare och illustratörer som ger ut den här typen av böcker ,men en vi ville ha handlar om en kanin... den borde hon väl kunna ordna i alla fall?

3 kommentarer:

Lotta sa...

Meeen vilken kär.....ng!! Även om hon nu varken hade böcker hemma eller kompetens till att beställa hem, så kan man väl endån agera lite proffsig och trevligt och inte stå där som en fågelholk!! Starkt ogillas detta!! Men vad jag där emot gillar är du min vän!!<3 puss på dej fining<3

Eva sa...

Så dålig service! Ingen butik man går in i fler ggr kanske :/

P&K

Fia sa...

Usch, det här var pinsam läsning för en bokhandelsmedhjälpare. :( Skäms trots att jag bara är timinhoppare i bokhandeln och hoppas verkligen att de kunder jag möter känner sig bättre mottagna. Adoption är ju inte ett helt okänt och ovanligt fenomen...