lördag 5 januari 2013

Brunch & Hobbit.

Brunch är något som återkommer i våra liv relativt ofta numera. I torsdags intogs den hos Jennys pappa och idag bjöd vi våra vänner Johansson/Ivarsson (som även gjort detsamma för oss vid ett tidigare tillfälle) på denna smarriga anrättning. Det är trevligt att träffas under lite för oss nya förutsättningar ibland (förmiddags eller eftermiddagstid) på t.ex. just brunch, fika eller vad man nu känner för. 
Tyvärr strular blogger då jag ska lägga upp bild så om den fungerar under morgondagen läggs den in här.

Senare under dagen bestämde vi oss för att se "Hobbit" i 3D. Biosalongen fylldes snabbt och minsann träffade vi även på kära svågern och svägerskan som haft samma tanke om biotittande denna dag.
Det var en premiärupplevelse med 3D för både mig och Daniel och jag måste säga att det var minst sagt komiskt att se sig om i biomörkret och se rad efter rad med något som liknade svetsare på kurs. Själv kände jag mig som på träslöjden i sjuan...på med skyddsgalögonen och sen svarva en trägubbe!

Filmen startade och det där med 3D är ju häftigt alltså. Texten var nog det första jag fick vänja mig vid då det kändes som om den stod mitt i salongen. Alla fantastiska landskapsskilringar och miljöer kräver ju en hel folder att beskriva, så det hoppar jag över. Min favoritmiljö är utan tvekan Alvernas, tätt följt av Fylke.
Filmen var helt klart sevärd och jag som egentligen inte riktigt varken gillat eller förstått mig på hysterin kring "Sagan om ringen triologin", satt fångad i tre timmar utan minsta lilla bekymmer ( mer än min blåsa som tyckte det var liiiite jobbigt).
Jag skulle dock inte i mina jobbigaste mardrömmar önska stöta på den bleke Orchen, ej heller stenjättarna. HUjedamej! Den där Orchen har klistrat sig fast på min näthinna och jag hoppas att han hinner försvinna innan läggdags. Han hade en nacke som var bredare än Arnold Schwarzenegger någonsin haft i Terminator. Han hade en nackmuskulatur som sträckte sig från öronsnibbarna ända ut till axlarna, spända som en pilbåge.

Jag tycker ändå bäst om replikerna från dvärgarna om hur man bör behandla ondskan. Att det är med små medel och handlingar i vardagen som man motar bort det onda. Just då jag satt där skönt tillrätta i min blå stol med nummret 106, kom jag att småle för mig själv och tänka på en spontar kommentar från ovanvången då vi firade nyår. De 6 barnen härgade för fullt och någon gick upp för att dämpa djudnivån. Ett av barnen utbrister - Stoppa världskriget, det kommer en vuxen!
Tänk ändå om hela mänsligheten bara kunda sluta med det onda lika tvärt som det blev lugnt på ovanvåningen just då.
Jag tar en zipp på min kopp med julthe m. honung och kontaterar att i den finns då ingen ondska, bara ljuvliga, härliga aromer och insikten om att julen och ledigheten är över för denna gång.

Är du intresserad av att uppleva "Hobbit" på bioduken, kolla denna länk:
https://www.youtube.com/watch?v=G0k3kHtyoqc&feature=player_detailpage

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej "brunch" vänner! håller med Jenny, det är ett trevligt sätt att avnjuta en framskjuten? frukost.Njut nu av sista lediga dagen på den här långa helgledigheten Kram