tisdag 28 januari 2014

Öron, näsa, hals & "Mamma Mu"

Då var det gjort :) Jag talar om Leos besök på Öron, näsa, hals för att undersöka en ev. tunn skiljevägg i näsan, samt göra hörselkontroll. Anledningen är inte att vi varit oroliga för hörseln, utan som vi berättat (och många känner till), Leos nasala s och f ljud när han pratar.

Jag kan väl säga som så att jag har två killar här hemma varav den ena SER bättre än normalt (efter ett syntest i fredags) och den andre HÖR bättre än normalt, sedan listar ni ju själva ut vem som är vem. Frågan är ju då bara vad tusan JAG gör bättre än "normalt" ja det vete f...n?

Leo fick sitta på en stol framför audionomen och prata om några klotsar, som skulle bli en clown (Brio). Sedan låtsades det komma ljud från dem, om Leo höll de intill örat. När han hörde ett ljud skulle han sätta klotsen på clownpinnen. Ljudet kom givetvis inte från klotsen, utan från annat håll. Jag satt en bit ifrån och i början hörde jag ljuden, men sen undrade jag om han verkligen gjorde "rätt" eller bara skojade och byggde på. Nej då, han satte vart enda ljud.
Sedan fick han en hörselsnäcka i örat, samtidigt som ljudet av en moped hördes. Datorn visade vibrationerna i örat och allt var finfint.

Efter detta var det då dags för kollen av näsan och halsen. Leo klättrade på mig och såg skräckslagen ut då damerna i vita rockar sa år honom att ligga på papperskudden på britsen och få lampan i örat. Sedan ändrade de sig, och tyckte att han kunde få sitta i mitt knä. Det var över på 10 sek, så varför skulle han ligga då?
Daniel var ledig idag, mycket passande att det blev just idag, så han var också med. Leo fick sitta i pappas knä när näsan och halsen undersöktes. Lyckligtvis var det ingen kamera som skulle ner, som vi befarat.
Allt såg normalt ut, och att tala nasalt och att inte kunna uttala s, v och f korrekt, var inte alls samma sak enligt doktorn. Skönt! Då fortsätter vi att babbla på här hemma jag och Leo och sedan babblar Daniel och Leo vidare på kvällstid, så får vi se vad som händer fram tills 4-års ålder. Annars remiss till logoped.
Skönt att kunna koppla av det där med skiljeväggen nu i alla fall. Vi har ju trots allt funderat på den ett tag nu.

Sonen var lite dåsig då vi kom hem, så han fick se "Mamma Mu" på datorn, mycket uppskattat. Den lille grabben sitter alltid med knäppta händer då.





Nu ska jag vara lite utav en peppare när Daniel skissar på hur vi ska göra om i trädgården. Vi börjar med häcken och plattorna...det lättaste tror vi.

Inga kommentarer: